דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גוועלד! 

מאת    [ 25/07/2010 ]

מילים במאמר: 405   [ נצפה 3300 פעמים ]

יהודי חילוני, יהודי רפורמי ויהודי חרדי נפגשים בכניסה לרבנות. אומר היהודי החילוני: "אני רוצה נישואין אזרחיים", אומר היהודי הרפורמי: "אני רוצה נישואין רפורמים" ואומר היהודי החרדי: "ברוכים הבאים לרבנות, תשאירו את הרצונות שלכם בחוץ בבקשה. ותודה למדינת ישראל שהביאה אותי עד הלום". 
לא, זו לא תחילתה של בדיחה סרת טעם, אלא טפח מרגיז של מציאות חיינו. מי שחשב שהמפלגות החרדיות לא יינצלו את הרפיסות החילונית לצרכים הפוליטיים הצרים שלהן, התבדה. הממסד החרדי התנחל במוסדות המדינה בעקבות אותה רפיסות, וחוסר האחדות החילונית לא מאפשר לנו להתחתן בחופשיות, לא מאפשר לנו לנהל מדינה מתקדמת הפונה מערבה, לא מאפשר לנו להיות עם חופשי בארצנו, מייצר ברשות ובהסכמה אוסף של אוכלי חינם ש"אבטלתם אמונתם", ובאופן כללי מוביל את המדינה לאבדון כלכלי-תרבותי ומוסרי.

פרשת עמנואל, ההפגנות בגבעת אנדרומדה, לימודי הליבה שלא נלמדים אך מתוקצבים וכעת חוק הגיור, שמאפשר לרבנות ולממסד החרדי שליטה נוספת בחיינו, הן דוגמאות מובהקות מהשבועות האחרונים למלחמת התרבות שמתחוללת בארץ. האשליה החילונית יוצרת אצלנו את התחושה, כאילו אנו חיים במדינה מערבית עם חופש דת וחופש מדת. אבל בצמתים המרכזיים של החיים והמוות, אנחנו נתקלים באותו ממסד חרדי מיושן, פוליטי, מנוון וציני, שהקשר בינו לבין יהדות, דת או מוסר מקרי בהחלט.

הטיעונים המגוחכים של גורמים מסויימים בחברה החרדית כאילו מדובר בחופש לקיים את אורחות חייהם על פי אמונתם, אינם עומדים במבחן המציאות. גם טענתם לקיפוח ולרצונם בשוויון נשמעת תפלה. מתי ראיתם אישה רבנית בין כתלי בתי הדין הרבניים? מתי התאפשר לחילוני לשמש בתפקיד רם מעלה במסגרת הממסד החרדי?. החרדים לא יכולים להתכסות בנוצות הדמוקרטיה והשוויון מבלי לקיים אותם בדלת אמותיהם. קודם הם לקחו לנו את מוסד הנישואין ועכשיו הם לוקחים לנו את הזהות. יהדות היא הרבה מעבר לחותמת רבנית, היא עולם ערכי ותרבותי עשיר, עמוק ורחב. היא מגדיר זהות משמעותי ורלוונטי שאינו תלוי בפקיד זה או אחר. בטח לא ברבנות.

מי שלא מבין שמלחמת התרבות הזאת היא מלחמה מהותית על אופייה ופרצופה של המדינה, ולא פחות מכך על הזכויות של כל אחד ואחד מאיתנו לחופש מדת, ראוי שיביט נכוחה על מציאות חיינו.
יש לזכור שההתעמרות החרדית באורחות חיינו אינה גזירה משמיים, אלא פוליטיזציה צינית של הדת. חשוב להזכיר שחלק לא מבוטל מהאוכלוסייה החרדית אינה רואה בעצמה חלק מהמפעל הציוני ואף מתנגדת לה. אבל חוסר ההשתלבות וחוסר הקבלה בחברותא הציונית לא מפריע לאוכלוסיה החרדית ליהנות מפירותיו של המפעל הזה ולנצל אותו בגסות. אם אנחנו לא רוצים שהמפעל המפואר הזה, שהקימו אבותינו, יפשוט את הרגל אנחנו חייבים לנקוט עמדה, אפילו מופגנת, כנגד השחרת פרצופה של המדינה.

* הכותבת היא עורכת דין, מייסדת ומנכ"לית ארגון משפחה חדשה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב